vrijdag 8 mei 2015

Veel houten kralen, een bolletje touw en een bloempot....

Geschreven door Inge

Met deze 3 ingrediënten maakte ik een plantenhanger. Geïnspireerd door de jaren '70 macramé plantenhangers die nu weer helemaal hot zijn, heb ik deze plantenhanger met houten kralen gemaakt. En het is vrij eenvoudig... Ik zal je stap voor stap meenemen in hoe ik de hanger heb gemaakt.


Om te beginnen pak je dun sisaltouw. Hier knip je 3 stukken van zo'n 2,50 meter van. Deze pak je alle drie samen, vouwt ze dubbel en legt er een knoop in zodat er een lus ontstaat om de hanger op de hangen met bijvoorbeeld een 'S-haak'.


Je hebt nu dus 6 touwtjes met bovenin een knoop. Rijg een grote kraal van 4 cm en een kraal van 3,5 cm als eerste op de 6 touwtjes. Daarna pak je van de 6 touwtjes telkens 2 touwtjes samen zodat je 3 touwtjes hebt en hier rijg je een heleboel kralen op van 1,5 cm en 2 cm doorsnede. 
Mijn patroon is als volgt: 
4x 1,5 cm - 3 x 2 cm - 3 x 1,5 cm - 2 x 2 cm - 5 x 1,5 cm - 1 x 2 cm - 3 x 1,5 cm - 1 x 2 cm. 


Nu zijn de eerste 3 banen klaar... nu ga je van 3 touwtjes weer verder met 6 touwtjes. Hier heb ik het volgende patroon op geregen: 4 x 1,5 cm - 3 x 2 cm - 3 x 1.5 cm. Nu pak je weer telkens 2 touwtjes samen en rijg je er nog 1 kraal van 2 cm op. Onder deze kraal heb ik voor het gemak een knoopje gelegd zodat de kralen op z'n plek blijven zitten. Je kunt dit het beste doen door de hanger die je tot nu toe af hebt op te hangen om de knoopjes zoveel mogelijk op gelijke hoogte te leggen, anders is de kans groot dat je hanger straks scheef is en dat wil je natuurlijk niet. Als je naar de foto hierboven kijkt hebt je nu het stuk af tot de 'splitsing' net boven de rand van de bloempot. 

Nu gaan we het gedeelte maken wat om het bloempotje heen zit. Je gaat weer verder met 6 touwtjes. Ik volgende het volgende patroon: 5 x 1,5 cm - 2 x 2 cm - 2 x 1,5 cm. Pak hierna weer 2 touwtjes samen en leg er weer een knoop in zodat de kraaltjes er niet afglijden. Doe dit weer op de manier zoals ik hem net beschreef om te zorgen dat je hanger recht blijft.


Als laatste moet je nu nog een soort plateau maken waar de pot op kan blijven rusten. Je neemt weer 6 touwtjes en rijgt aan ieder touwtje 3 kralen van 1,5 cm. Nu kun je alle 6 de touwtjes samen pakken en er een knoop in leggen. Als het goed is blijft nu je bloempotje goed zitten en hangt hij recht. Je kunt de hanger zo laten of er nog een paar kralen onder rijgen zoals ik heb gedaan (1 x 3cm en 2 x 2cm) met als laatste nog een knoop.


 Ik hoop dat mijn beschrijving duidelijk is en dat je zelf nu een mooie planthanger kunt maken. Wil je een grotere pot erin hangen dan zul je dus ook een ander patroon moeten gebruiken met eventueel grotere kralen. Ik heb dit patroon zelf bedacht en na 1 mislukte hanger was dit de tweede die heel goed is gelukt, zo moeilijk is het dus niet. Je kunt heel veel verschillende patronen verzinnen voor een plantenhanger met kralen.

Veel plezier met het maken van je eigen plantenhanger!
 
Gebruikte materialen van Creabest:
- 147 x Houten kraal 1,5 cm
- 56 x Houten kraal 2 cm
- 2 x Houten kraal 3,5 cm
- 1 x Houten kraal 4 cm

Ga naar de website van Creabest
Ga naar de webwinkel van Creabest



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen