dinsdag 19 augustus 2014

Blauw, groen en paars met gelatos

Geschreven door Linda de Bruin

Als kind vond ik vingerverven leuk. Hetzelfde gevoel kreeg ik ook bij gelatos. Natuurlijk kan het met een kwastje, maar ook met je vingers en een bakje water. Leuker en een direct contact met het papier. Ik heb met de gelatos 2 kaarten gemaakt.

Op een stukje aquarelpapier heb ik verschillende kleuren gelatos " gekrast" . Hierbij hoef je niet hard te drukken. Je kunt zachtjes over het papier heen. Bij harde krassen is het lastig om strepen met water  weg te vegen.
Maak dan een vinger nat en draai een kleur gelatos uit tot je een soort waterverfeffect krijgt, maar laat een randje droog daar waar het grenst aan een andere kleur. Maak dan een andere vinger nat (of maak je eerste vinger schoon) en kies een tweede kleur uit, enzovoorts. Als je alle krijt hebt op gelost, kunt je waar de kleuren elkaar raken gaan mengen. Natuurlijk kun je ook gelijk alle kleuren mengen, maar dit geeft een ander effect.

Ik heb het een nachtje aan de lucht laten drogen. De volgende dag heb ik met snow cone en silver ice spatten aangebracht en daarover heen spatten met verdunde witte gesso.


Voor de vlinders heb ik 3 stukjes met gesso bewerkt, laten drogen en daarna met een gelato wat kleur-"krassen" gemaakt. Met een vochtige vinger van een babydoekje werk je de kleur van de gelato helemaal uit. De paarse spatten van gelato met water maken dat de vlinders passen bij de basis van de kaart.



Vlinders van vellum heb ik met zeer dun ijzerdraad aan de papieren vlinders gebonden en maakt het geheel af (en je krijgt geen zichtbare lijmplek). Het ijzerdraad is eigen voorraad. Dit is kaart 1.



Van een restje van de kaartbasis heb ik nog 3 vlinders gehaald en op witte (papieren) vlinders geplakt.


De basis van de tweede kaart is cardstock met gelato-water spatten.

Groetjes, Linda

Gebruikte materialen van Creabest:
- Gelatos; lavender, silver ice, acqua dolce, snow cone, metallic mint
- Aquarelpapier

- Witte gesso
- Cardstock wit

- Vellum
- Rhinestones silhouette clear

Ga naar de website van Creabest
Ga naar de webwinkel van Creabest

2 opmerkingen:

  1. Mooie kaarten. Leuk met die vlinders en dat ijzerdraad. Hoewel ik niet helemaal snap hoe je die aan de kaart hebt bevestigd. Als dit door de achtergrond gaat krijg je dan geen bolling op de kaart?

    Gr. GZ

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De vlinders zijn omwikkeld met het ijzerdraad. Het ijzerdraad is afgeknipt en met een gluedot op de kaart geplakt. De basis van de kaart wordt niet doorgeprikt en de gluedot "beschermt" de kaart tegen de puntjes van het harde draad

      Verwijderen