vrijdag 4 april 2014

Silhouette Vrijdag: Silhouette Studio 3.0

Geschreven door Berthine

Silhouette bracht gisteren een nieuwe versie van de Silhouette Studio software uit. De software heeft een iets andere uitstraling gekregen, maar vooral ook een heleboel nieuwe functies. We raden je dus zeker aan deze update te installeren.



Hier kun je de software downloaden: http://www.creabest.nl/silhouette/silhouette-home/software.html

Dit is er precies veranderd:

Basis versie:

• Nieuw uiterlijk om makkelijker te navigeren door het programma
• Nieuw  geheugenmanagement waardoor grotere afbeelding geïmporteerd kunnen worden en gewerkt kan worden met grotere bestanden
• Automatisch opslaan zodat je werkbestanden niet per ongeluk verloren gaan
• Snijden op basis van lijnkleuren
• Selecteren van vormen op basis van kleur (lijn of vulling)
• Direct scannen in de Studio software (TWAIN support)
• Uitgebreidere tekenfuncties (meerhoek, boog, vrij tekenen)
• Spellingscontrole (helaas nog niet in het Nederlands)
• Proxy Instellingen
• Uitgebreidere snijinstellingen
• Extra sneltoetsen
• Nieuwe aansturing van het snijden van de machine, waardoor er een beter resultaat wordt behaald bij dikkere materialen en gedetailleerde snijpatronen
• Bibliotheek backup functie

Designer Edition versie:

• Ondersteuning voor het werken met lagen (inclusief de mogelijk te snijden op basis van lagen)
• PDF import (Vector & afbeeldings PDF)
• Verbeterde SVG bestand ondersteuning
• Nesting functie
• Schaduw gereedschap

Omdat dit erg veel nieuwe functies zijn, hebben we een video gemaakt waarin we je door de nieuwe software leiden. Natuurlijk zullen vele van de nieuwe functies de komende tijd ook voorbij komen in de Silhouette Vrijdag video's op ons blog en youtube kanaal.



De software is nu nog voor een groot deel in het Engels. Eind volgende week verwacht Silhouette de volgende update uit te brengen, waarbij de talen geupdate worden. Wij zorgen ervoor dat de Nederlandse vertaling dan ook zo ver mogelijk (we hopen helemaal) af is en geïntegreerd kan worden. Even geduld dus, maar er wordt hard aan gewerkt.

Ga naar de website van Creabest
Ga naar de webwinkel van Creabest

39 opmerkingen:

  1. Bettina, zoals gewoonlijk heb je het weer heel goed uitgelegd.
    Ik ga er zeker mee stoeien
    Groetjes Corry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig dat jullie zoveel tijd in de uitleg hebben gestoken. Dankjewel !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Graag gedaan, ik hoop dat het jullie een stuk op weg helpt.

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vraag was of de bibliotheek en de designer edition werd meegenomen in de nieuwe versie. Las op een andere pagina van deze site dat dit het geval is. Dus gelijk alles gedownload en alles werkt weer prima. Dank je wel voor de duidelijke uitleg.

      Verwijderen
  4. Allereerst heel erg bedankt voor het duidelijke filmpje! Ook van de andere video's heb ik al veel geleerd.
    Ik heb de nieuwe software geïnstalleerd en er zitten leuke en handige nieuwe snufjes in. Ook wordt de software veel sneller geladen.
    Wel was ik mijn eigen snijinstellingen kwijt, misschien een tip om deze te noteren voor het installeren. En mijn papierformaat wordt steeds teruggezet naar 12x12 inch i.p.v. A4. Weten jullie of dit bij de (taal)update wordt meegenomen?
    Liselot

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet of dat gaat veranderen. Het is de maat die Silhouette als standaard heeft gezet voor de Cameo.

      Verwijderen
    2. In de vorige versie bleef het gekozen formaat bewaard. Ik hoop dat het mogelijk wordt een eigen standaardformaat te kiezen. En 12-inch printers hebben we in Nederland (bijna) niet, dus dan is A4 logischer.

      Verwijderen
  5. Super bedankt voor het verhelderende filmpje.
    Ik wacht nog even tot het er ook in het Nederlands is en dan ga ik het zeker downloaden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We zullen het melden als het zover is, dan weet je zeker dat het erin zit.

      Verwijderen
  6. hallo
    het filmpje was duidelijk met de uitleg.
    als je de grootte van de letters wil veranderen komt er een 0 bij en dan is het erg groot ipv 72.0 wordt het dan 720.0
    groetjes minie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zal een foutje zijn, ik geef het door aan Silhouette. Ik verwacht dat het dan snel wordt opgelost.

      Verwijderen
    2. Hier loop ik ook tegenaan, heel vervelend. Is hier misschien al een oplossing voor? Of een tip om het te omzeilen?

      Verwijderen
    3. Dit probleem is in de nieuwste versie van Silhouette Studio opgelost, deze kan je hier downloaden: http://www.creabest.nl/silhouette/silhouette-home/software.html. Een andere manier om tekst groter te maken is door de vierkante blokjes op de hoeken van de tekst (als je de tekst geselecteerd hebt) te verslepen.

      Verwijderen
  7. Als je wilt gaan snijden dan tik je op zenden naar silhouette.alleen dan krijg je niet de kans om een testsnede te maken hij begint gelijk te snijden. Is dat een foutje of doe ik iets verkeerd ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor de testsnede klik je boven het plaatje van de machine op het knopje met het vierkantje en driehoek, naast de pauzeknop.

      Verwijderen
  8. Bedankt voor de uitleg, is meteen een stuk duidelijker.
    Ooit al eens aangegeven bij Silhouette dat ik de papiergewichten (grams i.p.v LBS) in het nederlands mist. Eerst zat die erin, maar bij een update was deze ineens weg. Weten jullie of dit er weer terug in zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat dit met de volgende update er weer in zal zitten, maar weet dat nu nog niet zeker. Ik dacht het in de vertaallijst te hebben gezien namelijk.

      Verwijderen
  9. Bedankt voor je heledere uitleg, moet zeggen dat ik erg aan het nieuwe progamma moet wennen en niet iedere vandering is een verbetering.
    Wat ik ook mis, als ik een tekst had gemaakt ging ik daarna met de pijltjestoets naar beneden om te kijken welk lettertype ik wilde gebruiken, dat gaat niet meer dat moet je nu met de muis een beetje onhandig!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ga weer tijdelijk voor de ouwe... Heb de update geïnstalleerd, maar hij laadt niet al mijn lettertypes. Bovendien staan er veel dingen in het engels in, dus ik wacht even tot de kinderziektes eruit zijn, hihi.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zoals altijd heb je het heel duidelijk uitgelegd Berthine.
    Ik wacht even op de update van volgende week maar met jou filmpje
    achter de hand durf ik dan de sprong wel aan.
    Dank jullie wel voor deze ondersteuning!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. heb de update geïnstalleerd, maar hij pakt de lijndikte niet goed. Ik heb bijvoorbeeld in de bibliotheek bestaande teksten staan met het lettertype scriptina die ik al vaker heb gesneden, maar nu snijd hij bijvoorbeeld de letter s niet goed uit. Als ik de lijndikte aanpas blijft hij hem hetzelfde uitsnijden (in lijndikte 0 en lijndikte 5). op het beeldscherm verandert hij wel maar gesneden is alles gewoon 0 heeft iemand anders hier ook problemen mee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijndikte heeft alleen invloed wanneer snijlijnen print. Het mesje zelf kan niet dikker snijden dan het mesje is, daarom heeft de lijndikte daar geen invloed op. Ik vraag me ook af wat je hier precies met de lijndikte bedoeld? Kun je iets duidelijker uitleggen wat je precies wil?

      Verwijderen
  13. Ik heb de update net verwijderd! Ook ik wacht even tot de bugs eruit zijn, het hele programma liep vast, en was niet mer te herstarten.
    De oude V2 versie dus nog maar tot alles foutjes verholpen zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een drama! Na twee avonden frustratie eindelijk de nieuwe versie eraf, en de oude er weer op. Mijn bestaande bestanden kreeg ik niet meer normaal gesneden, ik begrijp er niks van.... Als ik meer tijd heb me er maar weer in gaan verdiepen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ook ik heb de update gedaan, mar waar ik problemen mee heb is: als ik registratietekens gedaan heb, kan ik ten eerste niet aanklikken zoals bij de vroegere versie zoek tekens, maar als ik gewoon opdracht geef om te starten, krijg ik melding registratie failed.
    Ook zie ik niet waar ik aan kan klikken dubbel snijden.
    verder leg je alles goed uit hoor, mijn complimenten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inmiddels is er nieuwere versie, heb je die al en heb je het probleem dan nog steeds?
      Dubbel snijden zit in het venster waar je je materiaal kiest. Klik op het materiaal en dan komt het eronder te staan.

      Verwijderen
    2. ik heb versie 3.0.343 en daar heb ik ook het probleem

      Verwijderen
    3. Je hoeft inderdaad niet meer apart te zoeken naar de tekens. Als de tekens niet gevonden worden, kan het volgende helpen:
      1. Zorg ervoor dat het papier op de juiste manier op de mat zit, precies zoals ook in de software te zien is. Zorg dat het papier goed recht op de mat zit. Dit zorgt ervoor dat de tekens precies op de juiste plek zitten op de mat. Zorg ook dat het papier goed vastzit op de mat, zodat het niet kan verschuiven tijdens het snijden.
      2. Zorg dat je de mat met papier ingeladen wordt met de stip voor 'Load Cutting Mat' op het display van de machine. Dit zorgt ervoor dat de mat er precies goed in zit en de tekens zitten op de plek waar de machine ze verwacht te vinden.
      3. Het kan soms zijn dat de machine de tekens niet kan vinden doordat er te veel of te weinig licht is. Het kan, wanneer de tekens niet gevonden worden, helpen om de klep dicht of open te doen en het dan opnieuw te proberen.
      4. Als laatste kan het helpen om de instellingen van de printer aan te passen. Bij sommige printers kan het zijn dat door weinig gebruik (vaak wanneer de printer staat ingesteld op zuinig printen) of veel gebruik van inkt (vaak wanneer de printer staat ingesteld op de beste printkwaliteit) de lijnen te dun of dik worden om goed gelezen te kunnen worden. Bij de standaard printerinstellingen moeten de lijnen op de juiste dikte geprint worden.

      Verwijderen
  16. Hoi Berthine,

    Ik wil een label maken en printen, en dan daarna uitsnijden via de silhouette. Geen idee meer hoe dat moet nu. Zou je me kunnen helpen. Satat dat ook van de nieuwe versie al op You Tube?Alvast bedankt voor de moeite, groetjes van, Anneke Tabbeers

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Anneke, daar heb ik nog geen video van gemaakt, maar het is niet heel anders. Het knopje voor de registratietekens is de 4e van rechts, daar kun je ze in het bestand zetten. Vervolgens kies je je snijinstellingen en klik je op de knop om te snijden. Voor de machine gaat snijden, zoekt hij eerst de tekens. Je hoeft dit dus niet meer zelf vooraf aan het snijden te doen, de machine doet het zelf.

      Verwijderen
  17. ik weet niet of het bij jullie ook zo is, maar ik kan nergens de test snede knop terug vinden, ik vond die namelijk wel fijn om bij flock en flexx te gebruiken .. weet iemand deze knop te vinden, ik heb inmiddels de 3.0.343ssde versie

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Als je deze video bekijkt, daar behandel ik de testsnede in: http://creabest.blogspot.nl/2014/04/silhouette-zaterdag-silhouette-studio.html

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ook ik heb problemen met de nieuwe versie. Ik zou van een cirkel een doily willen maken.
    https://www.youtube.com/watch?v=DY7ddt515ng
    Dit wil ik bereiken met de nieuwe versie, maar dat lukt niet. Wel met de oudere versie.
    Wie kan helpen a.u.b Groetjes Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In de nieuwste versie verdeeld de software de vormen gelijk over de cirkel. Als je er minder ruimte tussen wilt, dan kun je bij geavanceerd onder de 'draai 5 kopieën' knop aangeven hoeveel graden je wilt dat er gedraaid wordt. Op die manier kun je het kleinere stukjes laten draaien dan er nu gebeurd.

      Verwijderen
  20. Ik heb ook problemen met de nieuwe versie, als ik die nu verwijder en de oude er weer opzet ben ik dan al mn vorige bestanden kwijt?
    Grtz rianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De meeste problemen zijn opgelost met versie 3.0.531 heb je die? Teruggaan kan, dan verwijder je de software via het configuratiescherm en zet je de 2.9 versie er weer op. Eerst wel de Designer Edition deactiveren als je die hebt. Je bestanden en bibliotheek blijven gewoon staan, die ben je dus niet kwijt.

      Verwijderen