vrijdag 23 augustus 2013

Met bijenwas

Geschreven door Linda de Bruin

De plaatjes van Gorjuss zijn ontzettend schattig en niet alleen voor kaartjes. Ik heb ze verwerkt op 2 canvasjes met bijenwas

 
Voor een canvas met bijenwas moet je een stevige canvas gebruiken, een  canvaspaneel. Kies je toch een "gewoon" canvas dan heb je grote kans dat je kunstwerkje gaat scheuren en stukken zelfs loslaten. Het voordeel van bijenwas is wel dat je geen aanvullende lijm nodig hebt EN dat het heel vergevingsgezind is. Foutjes kun je er gewoon aftrekken of afschrapen en opnieuw beginnen.


 
 
Ik heb e.e.a. geprobeerd, maar het makkelijkste vind ik om de bijenwas in de extra projectpan in de meltingpot te verwarmen op ongeveer 80 graden. Overgebleven bijenwas kun je zo apart bewaren en je melting pot wordt ook niet vet.
 
Eerst heb ik de afbeeldingen op maat gescheurd en een dun laagje was op het hele canvaspaneel gesmeerd met een kwastje. Dit laagje heb ik aan de canvas laten versmelten door de heattool er kort boven te houden. Daarna heb ik met verschillende maskers en panpastels op de bijenwas gewerkt.
 
Dit gefixeerd met een tweede laagje bijenwas en gefixeerd met de heattool. De bijenwas gaat bij de heattool een beetje lopen waardoor de panpastel-vormen vervormen. Je kunt hier mee spelen door veel of weining te verwarmen met de heattool.


 
Je melkachtige laagje vind ik een mooie uitstraling geven. Mocht je vragen hebben over het werken met bijenwas op een canvas dan kun je die natuurlijk stellen.

Groetjes, Linda


Gebruikte materialen van Creabest:
- Panpastel: Permanent red shade, Permanent red extra dark, raw umber, Magenta Bright Yellow green shade, Turquoise
- Melting art melting pot
- Melt art project pan
- Beeswax

- Verschillende maskers
- Gorjuss A4 decoupage pack the pretend friend

- 2 canvaspaneeltjes 12.4 * 12.4

Ga naar de website van Creabest
Ga naar de webwinkel van Creabest

1 opmerking:

  1. Hoi Linda, wat leuk om te leren over deze techniek, weer eens heel wat anders. Leuke werkstukken zijn t geworden. Bedankt voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen