vrijdag 21 juni 2013

Silhouette Vrijdag: Kalibreren

Geschreven door Berthine


In de Silhouette Vrijdag video van deze week ga ik in op het kalibreren van de machine. Ik leg uit voor welke problemen kalibreren een oplossing is, hoe het precies werkt en hoe je andere problemen met het 'niet-correct' snijden van de Silhouette oplost.

Kalibreren doe je als er bij het printen en snijden 'naast' gesneden wordt of als een gesneden figuur niet helemaal in verhouding is (niet helemaal rond bijvoorbeeld).


Heb je het probleem dat de Silhouette te hoog gaat snijden? Of een ander probleem waarbij de machine de figuur niet helemaal juist snijdt? Ook dan is de video het bekijken waard, want aan het eind ga ik ook op die problemen in.

Fijn weekend allemaal!


Ga naar de website van Creabest
Ga naar de webwinkel van Creabest

18 opmerkingen:

  1. Ik heb nog geen tijd gehad om deze video te bekijken, maar dat doe ik na de finale........

    Lijkt me wel handig om te weten, hoewel ik nu (nog) een hele brave Cameo heb........

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey,mijn probleem is dat de cameo af toe onderbreek de snijlijn met 5/6mm en daarna gaat die gewoon verder,het gaat om vinyl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kun je iets uitgebreider uitleggen wat de machine precies verkeerd doet of een foto mailen naar info@creabest.nl? Zo is het voor mij niet duidelijk genoeg om je een oplossing te geven.

      Verwijderen
  3. Mijn Cameo snijdt niet tijdens het kalibreren. Ik zet het mesje op machine zelf boven een kruis. Daarna klik ik op kalibreren. Het mesje gaat wel heen en weer maar heeft niets gesneden. Doe ik iets fout?

    Gr. Gerrittina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het lijkt erop dat de kruizen niet goed gelezen kunnen worden. Het kan helpen het mesje iets te verplaatsen en het nogmaals te proberen of de klep dicht te doen.

      Verwijderen
    2. Heb alles nogmaals gedaan. Op 1 vel krijg ik een heel raar kruis (pas bij 3e kruis). Daarna weer een vel geprobeerd. Daarop snijdt ie niet 1x. Help.

      Gr. Gerrittina

      Verwijderen
    3. Ik snap niet precies wat je bedoelt met 'een heel raar kruis', kan je hier een foto van maken en mailen naar info@creabest.nl?

      Verwijderen
  4. ooit als eens gekalibreerd, maar nu (nadat ik V3 heb geïnstalleerd) kan ik geen kalibreren meer onder bestand vinden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kalibreren kan je in versie 3 vinden door met de rechtermuisknop op het plaatje van de machine te klikken in het "Stuur naar Silhouette"-scherm. Een afbeelding en video hiervan kan je hier vinden: http://www.creabest.nl/community/forum/60-vragen/15949-print-en-cut.html#17145

      Verwijderen
  5. ik kan kalibreren niet onder bestand vinden

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het kalibreren kan je in versie 3 vinden door met de rechtermuisknop op het plaatje van de machine te klikken in het "Stuur naar Silhouette"-scherm. Een afbeelding en video hiervan kan je hier vinden: http://www.creabest.nl/community/forum/60-vragen/15949-print-en-cut.html#17145

      Verwijderen
  6. dank voor de oplossing. de machine is prima volgens de kalibratie.hij snijdt echter de afbeeldingen vanuit de pc niet goed uit. veel te veel naar links. wat te doen?
    wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bij het kalibreren snijd de cameo helemaal niets?
    Hij snijd niet meer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat gebeurd er precies wel en niet?

      Beweegt de machine wel?
      Probeert hij het kruis te snijden, maar komt er geen snijlijn, of blijft de machine stil staan?
      Probeert de machine het kruis wel te 'lezen'?
      Krijg je een foutmelding?

      Verwijderen
  8. Hoi, ik zie dat het een tijdje geleden is dat je dit schreef. Toch hoop ik dat jij me kan helpen. Ik wil graag mijn Cameo 2 kalibreren. Alle snij afstanden zijn goed. Alleen bij de afstand tussen A en B snijdt hij bij beiden ongeveer 0,5 cm teveel naar rechts, waardoor hij bij B van het papier af snijdt, recht in mijn mat. Hoe kan ik dit aanpassen?
    Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zit het papier op de juiste plek op de mat en heb je ingevoerd met de functie 'snijmat inladen'? Heb je de snijmat tegen de blauwe streep bij het inladen? Heb je eerst de kruizen gesneden of is dit het eerste wat gesneden wordt sinds de mat erin zit? Snijdt hij dan ook te breed (er moet 20 cm tussen de streepjes zitten)? Zo ja, heb je dat al bijgesteld en doet hij het dan nog steeds?

      Zoals je uit mijn vragen misschien afleid, kan het verschillende oorzaken hebben. Kun je me hierop antwoorden? Dan kan ik bekijken hoe we het oplossen.

      Verwijderen
  9. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo,
    ik heb nog een probleempje met mn cameo 2, het kalibreren ging perfect, het snijden deed hij perfect op het kruis, bij de afstand bijstellen, daar doet hij de testsnede niet perfect boven en onder de A B 1 en 2... de afstand ertussen klopt wel. Als ik een rechthoek wil laten snijden, zijn de boven en onderkant goed, de zijkanten zijn scheef... de mat en papier liggen perfect en worden juist (recht)door de machine gerold... weet jij de oplossing?
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen